Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Geavanceerd zoeken

6420 aantal berichten in 499 topics- door 265 geregistreerde leden - Nieuwste lid: bocky

09-09-10, 06:20:37
Capoeira4Real ForumGeneral CategoryAlgemene talkCapoeira vraag
Pagina's: [1]
Print
Auteur Topic: Capoeira vraag  (gelezen 650 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
DoThisDance
Newbie
*

« Gepost op: 21-12-09, 04:15:54 »

Beste Community,

Na de post van "Wat is het hier stil" hoop ik de stilte weer een beetje te doorbreken. Ik ben een website ontwikkelaar die in 2010 een redelijk groot project wil afmaken. Dit is namelijk een kwalitatieve site met dans instructie video's. Voor de verschillende dansstijlen heb ik al mensen die mij filmpjes opsturen.

Nu zit ik te twijfelen om er capoeira ook bij te nemen maar weet niet of dit haalbaar is gezien de dansstijl. Denken jullie dat dit mogelijk is om variaties een naam te geven en in te delen? Zo ja, zou jij mee willen helpen om te zoeken naar instructie video's online? Meeste van onze filmpjes komen van youtube maar andere video sites zijn ook oke. Ik kijk uit naar de reacties op deze thread.

Met vriendelijke groet,
DoThisDance Admin
Pulguinha
Full Member

« Antwoord #1 Gepost op: 22-12-09, 08:07:48 »

Ik geloof niet dat je Capoeira als een 'dansstijl' kunt zien. De dans(achtige bewegingen) is, zover ik weet, een manier om het gevecht te maskeren, om je tegenstander (spelmaatje) op het verkeerde been te zetten. Muziek en zang beïnvloeden je spel en 'improvisatie', maar tijdens het spel gaat het er niet om dat je 'in de maat beweegt', op tijd je linker arm uitstrekt en je rechter been omhoog zwaait (ik zeg maar wat).
Capoeira kent vele bewegingen die namen hebben. Maar dit zijn allemaal aanvals- of verdedigingsbewegingen (of schijnbewegingen), ook al herken je er bekende danspassen in als chassee of grapevine of pas de bouree (of hoe je ook schrijft).

Ik denk dus dat het erg uit de toon zou vallen wanneer je Capoeira in jouw project meeneemt èn dat het geen recht doet aan capoeira zelf. Maar goed, dat is mijn mening   Cool.
DoThisDance
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 22-12-09, 10:17:10 »

Zeker, thanks, wordt zeker gewaardeerd. Ik wist niet dat de verschillende aanvalsbewegingen namen hadden.
Maar zou jij niet bijvoorbeeld een filmpje willen zien van een bepaalde aanvalsbeweging om jou geimproviseerde aanval meer kanten op te kunnen gaan? Zelf heb ik kort capoeira gedaan en kreeg verschillende combinaties geleerd maar in de cirkel is het inderdaad pure improvisatie. Maar zouden die combinaties niet interessant zijn om te laten zien?
Pulguinha
Full Member

« Antwoord #3 Gepost op: 22-12-09, 08:01:48 »

Ja, je heb gelijk. Ik vond het ook prettig de verschillende bewegingen met benamingen als voorbeeld in een filmpje te zien. Daar heb ik in het begin ook hard naar gezocht (en gevonden). Ik denk dat ik het ook wel mooi kan vinden als je de diverse bewegingen in grote groep gezamenlijk ziet uitvoeren (alleen capoeiristas doen dit soort zaken zo goed als nooit tegelijk  Wink). Toch de link met allerlei dansstijlen spreekt me niet aan. Het is misleidend.
De bewegingen met dans gaan om de bewegingen zelf. Bij capoeira heeft iedere beweging die je leert een reden. En die reden is de tegenstander, wat doet hij/zij en hoe kun je daar zoal op reageren. Wat doe je zelf om de ander op een bepaalde manier te laten reageren (ik weet het maar kan dit nog steeds niet, hoor, Tongue).
Ik ben zelf vanuit het idee van de dans met capoeira begonnen, maar zie een zeer groot verschil. De enige gelijkenis die ik maak is dat voor mij geldt dat zowel dans als capoeira niets met wedstrijden te maken heeft. Maar daar denken velen anders over, hihi.
(Wanneer je bewegingen van karate, yoga of dergelijke ook in dit project wil opnemen, dan heb ik niets gezegd. Dan past capoeira er ook wel tussen.)

Ik ben trouwens wel nieuwgierig naar je uiteindelijke product (mbt het dansen).

eeuh,ik heb al wat gezien. vooral die breakdance voorbeeldjes vind ik wel leuk.  Grin
« Laatste verandering: 22-12-09, 08:50:50 door Pulginha » Gelogd
Pagina's: [1]
Print
Ga naar: